ازکتابهای ماندگار کاغذی تا کتابهای فرار مجازی

سالیان دراز بشر با وسایل مختلف نوشتاری و ارتباطی اقدام به جمع آوری اندوخته های بسیاری در افکار و ذهن خود کرده است.

 به گزارش خبرنگار دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بشر و احتیاجات آن درطول تاریخ با تحولات بسیاری مواجه شده  و هرروز بر دامنه گسترش علم و تکنولوژی وی افزوده می شود. 

ازکتاب های ماندگارکاغذی تا کتاب های فرارمجازی



 دراین میان می توان پای کتاب هایی که یار دیرینه اند و هر روز دستخوش تغییرات بسیاری هستند را به میان آورد. این روزها کتاب های کاغذی جای خود را به کتاب های الکترونیکی داده اند.
 اما هستند کسانی که هنوز هم کتاب های کاغذی را همچنان یار مهربانتر از یار الکترونیکی می دانند، چرا که کمترین مضرات استفاده طولانی مدت از کتاب های الکترونیکی را می توان کم خوابی و آسیب های بینایی عنوان کرد. 

 موضوع به آنجایی رسیده است که جایگزین شدن فناوری به جای کاغذ درزندگی ما باعث بروز تغییر و تحولات بسیاری شده، کتاب هایی که دیگر منتشر نمی شوند و حالا نسخه های الکترونیکی آنها فراگیر شده است و ازصفحات ال سی دی به جای برگه های کاغذی در آنها استفاده می شود. تقریبا همه کسانی که گوشی هوشمند دارند بایک یا دو کتاب الکترونیکی برای مطالعه سروکار دارند و این درحالی است که کتاب های الکترونیکی رقیبی برای کتاب های کاغذی هستند. 


ازکتاب های ماندگارکاغذی تا کتاب های فرارمجازی


 اما هستند کسانی که هنوز ازکتاب های چاپی استفاده می کنند و معتقدند هیچ چیز مانند بوی کاغذ کتاب و یا باز کردن کتاب برای اولین بار لذت بخش نیست. 
 
دراین میان خبرنگار فضای مجازی به جمع مردم رفت تا این نظر آنها رادراین باره بررسی کند برخی از مردم براین باورند؛ ازاینکه کتاب کاغذی و چاپی می خرند جنس بهتری دارند و از نوشتن اسم خود درکتاب و بوئیدن کتاب نو چاپی لذت می برند. 

 عده ای نیز از طرفداران کتابهای الکترونیکی بودند غافل از اینکه مطالعه کتاب های الکترونیکی عواقبی همچون اختلالاتی درخواب و عملکرد روزانه را به همراه دارد.




ازکتاب های ماندگارکاغذی تا کتاب های فرارمجازی
 
رخصت یزدی کارشناس متخصص چشم پزشک در گفتگو با  خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان دراین باره اظهارکرد: درهنگام مطالعه کتاب های الکترونیکی و استفاده از گوشی های هوشمند به دلیل فاصله نزدیک آن باچشم، فرد دچار اختلالاتی همچون سردرد ،عدم تمرکز دید،سوزش،خشکی چشم،دوبینی ودرمواقعی پخش نور می شود.
 
وی افزود: هرچه فاصله نزدیکتر و تطابق بیشتری انجام شود انقباض عضلات چشم بیشتر وخستگی درآن بیشتر است. اما آیا فقط دید چشم معضلات ناشی از کتاب های الکترونیکی است.
 
عده ای از مخاطبان در این باره گفته‌اند: مطالعه کتاب های چاپی به دلیل ماندگاری بیشتر آن بهتر است زیرا مطالعه کتاب های الکترونیکی به دلیل فرار بودن آن ماندگاری کمتری دارند.


ازکتاب های ماندگارکاغذی تا کتاب های فرارمجازی



در همین خصوص لبیبی جامعه شناس و استاد دانشگاه دراین باره تصریح کرد: به طبع سرعت انتقال اطلاعات در فضای مجازی اندیشه را تحت تاثیر قرار می دهد و فرد را دچار خود باوری کاذب می کند چرا که همه چیز را می دانیم چون به راحتی دراختیارمان است. 

 گفتنی است؛ این را فراموش نکنیم که کتاب های کاغذیمان یار دیرینه و مهربان همراه ما هستند که هیچ وقت باطری آنها تمام نمی شود و همیشه در دسترس هستند.


گزارش از زهره کلهر


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۱۳ مهر ۱۳۹۴
الان یه کسی بخواد 10 جلد کتاب چاپی بخره باید یه سرمایه دار باشه. اصلا صرف نمیکنه آدم کتاب چاپی بخره. مثلا کسی مهندسی برق بخونه و انگلیسی هم بلد نباشه تا بتونه از کتابهای مرجع الکترونیکی استفاده کنه همون سال اول ورشکست میشه. امیدوارم در آینده در مورد نحوه مطالعه درست کتاب های الکترونیکی مطلب بذارین!
آخرین اخبار